Європейський місяць кібербезпеки: покласти край кіберцькуванню в школах

 25.10.19


З огляду на те, наскільки цифрові технології все глибше проникають в наше життя, онлайн безпека набуває першочергового значення. Щорічно в жовтні проводиться Європейський місяць кібербезпеки, який в цьому році присвячений кібер-гігієні і новим технологіям.

Кібербезпеки є життєво важливою темою і для освіти також. Європейський комітет профспілок освіти (ЄКПО) виступає за те, щоб усі учні якомога раніше отримували всебічну освіту в сфері кібербезпеки.

Кіберцькування є однією з форм переслідування, що має найбільш руйнівні наслідки, тому школи повинні забезпечити, щоб як учні, так і вчителі отримували необхідний захист і підтримку. Освітяни також повинні отримати підготовку щодо протистояння ризикам, пов’язаним з новими технологіями, – не тільки для учнів, а й для своєї власної безпеки і благополуччя. Використання цифрових інструментів в соціальній сфері може мати негативний вплив на душевне здоров’я, і частково це пов’язано з ризиками кіберцькування.

Цифрові технології все ширше входять в наше життя, постійно збільшується обмін особистою інформацією в Інтернеті – для розважальних, професійних чи адміністративних цілей. Це наражає нас всіх на нові ризики, тому безпека в кіберпросторі стає однією з надзвичайно важливих тем для суспільства. Європейський місяць кібербезпеки, що проводиться в жовтні Європейським агентством з мережевої та інформаційної безпеки, є однією з ініціатив, спрямованих на підвищення інформованості населення в цій сфері.

У цьому році в центрі уваги дві фундаментальні теми:

• Кібер-гігієна (проблематика обговорюється в І і ІІ тижні жовтня, закликає людей створити для себе щоденний розпорядок роботи з Інтернетом, схеми перевірок і загальної поведінки, необхідних для забезпечення онлайн безпеки);

• Новітні технології (обговорюється протягом ІІІ та ІV тижнів жовтня з метою інформування громадян, як забезпечити свою безпеку під час користування новітніми цифровими технологіями).

Хоча ЄКПО вітає поглиблене вивчення цих двох аспектів кібербезпеки, нас турбує гасло кампанії цього року: «Кібербезпека – це наша спільна відповідальність!».

Воно досить неоднозначне, та містить ризик необґрунтованого перекладання провини на жертв онлайн злочинів й утисків, відомих як кіберцькування.

Коли мова заходить про сферу освіти, проблема кіберцькування повинна в першу чергу вирішуватися освітніми закладами, в яких вона має місце, шляхом впровадження дієвих заходів захисту і надання належної підтримки його жертвам, будь-то учні чи педагогічні працівники.

Дійсно, освітні заклади особливо вразливі до явища кіберцькування. Це стосується як учнів, так і педпрацівників, які все частіше стають жертвами кіберцькування, що викликає велику тривогу.

Доповідь Європейського парламенту свідчить про те, що частка дітей у віці від 11 до 16 років, які піддалися кіберцькуванню, зросла з 7% в 2010 році до 12% в 2014 р. Опитування, проведене в 2011 році серед 2379 вчителів з 24 країн, встановило, що 20% вчителів особисто зазнали або знають колег, які піддалися новій формі кіберцькування, коли учні насміхаються зі своїх вчителів, записують їх реакцію на відео, а потім викладають, або погрожують викласти його в інтернет-мережі.

Незважаючи на цю статистику, вчителі не отримують достатньої підготовки з цієї теми та підтримки з боку своїх закладів, яка допомогла б їм справитися з кіберцькуванням. Лише 51% опитаних вказали на те, що їхня школа встановила правила, що регулюють взаємодію вчителів та учнів в соціальних мережах.

80% вчителів та 70% батьків закликають до розширення навчання онлайн безпеці в школах. Вчителів необхідно навчати, готувати і підтримувати для боротьби з кіберцькуванням, оскільки воно являє собою психологічний ризик, здатний негативно вплинути на їхній душевний стан. Школи повинні впроваджувати політику з метою зниження цих ризиків і розбиратися з кожним випадком кіберцькування у випадку його виникнення.

ЄКПО в минулому реалізовував проект щодо кібер-знущань, яким піддаються вчителі в школах. Мета полягала в підвищенні інформованості про це явище і його вплив на умови праці і здоров’я вчителів, у виявленні та обміні прикладами передового досвіду боротьби з кіберцькуванням та проведенні відповідних заходів у школах, а також у вивченні та сприянні участі профспілок у вирішенні цієї проблеми. Ми наполягаємо на тому, що проблема кіберцькування щодо вчителів та інших працівників освіти повинна вирішуватися освітніми закладами з проведенням навчання та наданням підтримки, щоб запобігти накопиченню стресу.

Європейський директор ЄКПО Сьюзан Флокен зазначила: «У рамках проведення заходів з кібербезпеки протягом цього місяця нам усім важливо звернути увагу на тривожні випадки онлайн та цифрового цькування, з якими зіштовхуються працівники освіти. Це серйозна форма жорстокого ставлення, яка має тривалий негативний вплив на стан здоров’я вчителів і викладачів як всередині, так і за межами навчальних закладів, і підриває їх спроможність спокійно і ефективно виконувати свою роботу. Цифрова епоха сповнена нових можливостей, але вона також створює і загрози для працівників сфери освіти. ЄКПО веде активну інформаційно-просвітницьку роботу в цьому напрямку та виступає за прийняття адекватних заходів з навчання вчителів і надання їм підтримки, щоб не допустити розвитку цієї потенційно руйнівної форми утисків».

Із матеріалів міжнародного відділу ЦК Профспілки

працівників освіти і науки України



© 2014 Профспілка працівників освіти і науки